Tahap hati
Memang betul kadang2 bile difikirkan mgkn kita berada di keadaan yg kedua iaitu rosak hati..banyk perkara2 yg merosakkn hati,kita lakukan..terlalu bnyak..di bawah ada sedikit ulasan dari imam al-Ghazali tentang hati.
Soal hati, Imam al-Ghazali ada membuat perincian dengan tiga
pembahagian mengikut tahap ketetapan dan kemantapan, kebaikan dan
kejahatan atau peralihan kepada satu daripadanya, iaitu:
1- Hati yang dibangunkan dengan binaan takwa, dibersihkan daripada
akhlak yang keji dan tercela, lalu terisilah di dalam hati ini
lintasan dan saranan kebaikan daripada khazanah alam ghaib atau
simpanan alam malaikat.
Dengan daya penglihatan terbukalah kepada daya akal mengenai
sudut kebaikannya, lalu memutuskan ia adalah suatu mesti dilakukan.
Begitulah daya akal (syarie) ini menggalak, mendorong dan menyerunya
supaya melakukannya.
bersih dengan sifat ketakwaan dan bersinar dengan cahaya ilmu.
Malaikat mendapati hati ini layak untuk tempat penurunan.
Ketika itu, hati dibantu dengan tentera yang tidak dapat dilihat
oleh mata dan sentiasa ditunjuk ke arah kebaikan dan sentiasa
tertarik dari satu kepada kebaikan yang berterusan dan saling
bersambungan.
Bantuan ini tidak terputus sama ada dalam bentuk saranan,
galakan dan dorongan kepada kebaikan atau dirintiskan
kepadanya laluan, lorong atau jalan kemudahan dan kelapangan.
Allah mengisyaratkan dalam surah al-Lail, maksudnya:
"Apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa. Serta ia
mengakui dengan yakin akan perkara yang baik. Maka sesungguhnya
Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (syurga)."
(al-Lail:5-7)
Hati sedemikian adalah hati yang pelitanya menyinarkan cahaya dari '
misykat rububiyah' sehingga tidak ada suatu terlindung padanya dan
tidak terpengaruh oleh tipu daya syaitan, bahkan tidak akan
mempedulikannya.
Selepas bersih daripada sifat tercela membinasakan, hati ini
segera terhias indah dengan sifat terpuji yang menyelamatkan
seperti syukur, sabar, takut dan pengharapan, zuhud,
mahabbah, reda, rindu, tawakal, tafakkur dan muhasabah.
Hati inilah diterima dan dihadapkan Allah ke atasnya iaitu hati
muthmainnah yang dimaksudkan oleh firman Allah bermaksud: "Iaitu
orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah.
Ketahuilah! dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.
" (ar-Ra'd)
2- Hati yang kecewa dan terbuang, dipenuhi hawa nafsu, dikotori
dengan akhlak buruk dan tercela, terdedah dan terbuka luas kepada
pintu syaitan dan tertutup dari pintu malaikat.
dalam hati dan membisikkan dengan kejahatan, lalu hati merujuk
kepada hakim akal untuk mendapatkan nasihatnya.
Tetapi akal sudah biasa menjadi khadam yang sentiasa patuh kepada
hawa nafsu, sentiasa mencari helah dan tipu muslihat bagi
membantu hawa nafsu, sehingga akal dikuasai nafsu, lalu hati
menerima setiap kemahuan hawa nafsu yang menjadikan kekotoran
semakin tebal, karat dan kegelapannya kerana semakin lemah daya
akal dari mengawal dan mempertahankan.
penguasaan hawa nafsu ke atas hati melalui tugasnya.
Dengan sebab itu, semakin lemahlah daya imannya dengan janji
Allah yang baik dan jahat, semakin malap cahaya keyakinannya
kepada hakikat hidup akhirat, kerana asap debu gelap daripada
hawa nafsu menutupi hati sehingga menutup sinar cahayanya.
tidak mampu lagi untuk melihat dengan baik.
Demikianlah kesan penguasaan keinginan hawa nafsu kepada hati,
sehingga hati tidak lagi berdaya untuk menggunakan fikiran dan
membuat pertimbangan.
jalan yang benar, ia sudah menjadi buta dan tuli. Yang bergelora
adalah keinginan hawa nafsunya, lalu lahirlah pelbagai maksiat.
Hati yang demikian diisyaratkan Allah dalam firman-Nya bermaksud:
"Adakah engkau nampakkah orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai
tuhannya? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya?
memahami, Mereka hanya seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat
lagi." (al-Furqaan: 43-44)
3- Hati yang didatangi lintasan hawa nafsu dan membisikkan perlakuan
kejahatan tetapi segera dipintas lintasan iman dan mengajaknya supaya
melakukan kebaikan.
sehingga semakin kuat tarikan hawa nafsu.
Oleh itu, akal segera menyedarkan kepada kebaikan dan mempertahankan
diri daripada serangan hawa nafsu serta menjelaskan sudut
keburukannya sehingga diri nafsu itu cenderung kepada nasihat akalnya.
terakhir menentang akal, sehingga lintasan dan saranan hawa menjadi
semakin kuat.
Demikian hati menjadi rebutan berterusan antara dua daya tarikan
iaitu tarikan hawa nafsu dengan bantuan syaitan serta tarikan akal
dan ketakwaan dengan bantuan malaikat.
Sekiranya sifat yang ada pada hati lebih kepada sifat bahimiyah,
sabu'iyah dan syaitaniyah, hati akan dikuasai syaitan, malah
cenderung kepada golongan dan puak syaitan yang akan melahirkan
pelbagai bentuk maksiat.
Tetapi jika yang ada pada hati itu lebih kepada sifat malaikat,
hati tidak akan mendengar rayuan syaitan, bahkan tidak terpengaruh
kepada janji syaitan, sebaliknya akan cenderung kepada golongan
Allah dan dengan itu akan lahirlah pelbagai ketaatan.
Benarlah bahawa seketul daging(hati) ini boleh merosakkan kita dan boleh membawa kita kepada kebaikan..adakah kita ingin membiarkan ia begitu sahaja..tentu tidak..kita manusia yang di jadikan oleh Allah,tuan empunya segala2 dan kita dipertanggungjawabkan untuk menjaga
nya.
0 ulasan:
Catat Ulasan